سلام بر ربیع . سلام بر قران

سلام ... سلام بر ربیع ! سلام بر بهار دوباره ! بالاخره ماههای حزن و اندوه آل ا... به سر رسید

 و ربیع آمد پر از عید و سرور !  پر از شور و شوق ، پر از عشق و امید!

 

 

همیشه برای بهار زیباترین شعرها و نوشته هارا می نویسم . به راستی تفاوت ربیع با بهار چیست ؟!

اگر بهار فصل رویش گلها و سبزی طبیعت است ، بی شک ربیع فصل بهار جانها و رویش دلها و روان هاست.

آمد بهار جانها ! ای شاخ سرو به رقص آ!

آن بهار گل است ، این بهار دل !

آن بهار فلکی است ، این بهار ملکی !

آن زودگذر و دیر وصال است ، این دیرپا و جاوید.

در آن یک ، گل می شکفد و برگ می روید و چشمه می دمد.

در این یک دل می شکفد و جان می روید و چشم روشن می شود.

در آن برگ و گل به رقص در می آید و بلبل به آواز!

در این یک جان و روح به رقص می آید  و دل به آواز!

سیاهی و سردی رفتنی است ، زمستان با همه اداو اصولها و ادعاها و سنگینی اش تمام می شود و بهار باهمه زیبائی اش می آید.

بهار می آید، زیباتر از همیشه ، سپیدتر از همیشه و سبزتر و رنگین تر از همیشه !

آنچه دل را به اهتزاز درمی آرد نور خداست که همه جارا روشن کرده و آسمان و زمین را پرکرده است.

 الله نور السموات والارض ...

هدیه ام بمناسبت ربیع برای شما گفتن از بهار است و نوشتن از بهار دل که قران است.

آنچه دل را آرام می کند و صفا می بخشد طنین تلاوت باران است که بر دلهای سرد و تیره نازل می شود و آنهارا پراز شور و عشق می کند.

 الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر ا...

آیا وقت آن نرسیده است که آنها که ایمان آورده اند دلهایشان از یاد خدا خاشع و ترسان گردد؟!

  در این روزگار پراز تنهائی و  بیم و استرس ذکر خدا تنها آرامبحش دلهاست. الا بذکرا... تطمئن القلوب.

اولین مرتبه ورود به گلستان قران کریم تلاوت و قرائت آن است تلاوتی که از جان قاری سرچشمه می گیرد و بر جان مستمع می نشیند آنچنان که گویا شخص قاری یا مستمع با گوش جان آن را می شنود، گویا که هم اینک آیه برای او و بر او نازل شده است...

تاخیرم را ببخشید که سرگرم امتحانات دانشجویان بودم و اینجا آنقدر سرداست که آدم یخ می زند.( امان از سرمای اردبیل! )

برایتان از مراتب قاریان قران می نویسم . این  قسمتهائی از یکی ازجلسات کلاس تفسیر موضوعی قران است. کاش فرصت می شد  خلاصه این جلسات را برایتان بنویسم .  

 مراتب قاریان

مرتبه اول : قاری تصورکند که در برابر پروردگار ایستاده و قران را تلاوت می نماید و خدا به او نظر می کند و کلام اورا می شنود. وظیفه او تضرع و زاری در برابر خداوند است.

مرتبه دوم :  قاری در قلب خود مشاهده نماید که گویا خداوند اورا مورد لطف قرار داده و به او امر و نهی میکند. او با خوف و شرمساری سراپا گوش است.

مرتبه اول و دوم قاریان مرتبه اصحاب یمین ( یاران خیرو برکت است که امید نجات دارند)

اما مرتبه سوم مرتبه مقربین است که قاری ذره ای متوجه تلاوت خود نیست و تمام هوش و حواسش متوجه صاحب کلام است و گویا غرق در مشاهده جمال اوست. اما پائین تر از اینها که گفته شد مرتبه غافلین است.

بدان که برخی از قاریان برای امرار معاش و تقرب به بزرگان قران می خوانند. دسته ای دیگر حروف را یاد می گیرند اما حدود را ضایع می کنند. خداوند امثال آنهارا زیاد نکند.

 اما دسته سوم قاریانی هستند که با دستورات شفابخش آن بیماریهای روحی خود را درمان می کنند. شبها با تلاوت آن مانوس و روزها در زندگی از آن الهام می گیرند. بخاطر انس با قران شب از خواب ناز بیدار می شوند. به واسطه آنها خدا بلا را دور می کند و باران رحمت را بر آنها فرود می آورد.

 به خدا قسم که آنها از کبریت احمر ( یاقوت سرخ ) کمیاب تر هستند.

در شب با آرامش و اندوه قران می خوانند . به آیه امید که می رسند یا شوق در آن نظر می کنند. به آیه خوف که می رسند گویا عذاب برای خود آنهاست.

ای پسر عمران دروغ می گوید کسی که می پندارد مرا دوست دارد و آنگاه که تاریکی شب همه جارا فرا می گیرد به خواب می رود. آیا دوست و دلدار به دنبال خلوت با محبوب خود نیست ؟!

بدان که درجات بهشت مساوی با عدد آیات قران است که برابر با 6236 عدد است و در قیامت به قاری گفته می شود که اقراء و ارق . بخوان و بالا برو. هر آیه ای که میخواند یک درجه بالاتر می رود . پس درجه ای بالاتر از حافظان قران نیست.

خانه های خود را با تلاوت قران روشن کنید زیرا هرخانه ای که قران خوانده می شود برکت آن زیاد می شود.فرشتگان رحمت در آنجا حاضر و شیاطین از آنجا می گریزند و آن خانه به اهل آسمان نور می افشاند آن چنانکه ستارگان زمین را روشن می کنند.

یکی از زیباترین سوره های قران سوره مبارکه الرحمن است. که پیامبر اکرم (ص) فرمود : لکل شی عروس و عروس القران الرحمن .

این سوره زیبائیها و شگفتی های فراوان دارد.در اینجا به  یکی ازجالبترین نکته ها که از اعجازهای علمی قران محسوب می شود اشاره می کنم. 

 بسم الله الرحمن الرحیم

فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَکَانَتْ وَرْدَةً کَالدِّهَانِ.  هنگامی که آسمان از هم شکافته شود و مانند گلی سرخ رنگ (گلگون) درآید.

  آیه ی ۳۷ سوره الرحمن

انفجار گل سرخ

 هنگام انفجار و فرو پاشی ستارگان، گازها و موج های حاصل، ترکیبی بسیار زیبا بمانند گل سرخ (رُز)ایجاد می کنند.

عکس زیر توسط تلسکوپ هابل (Hubble Telescope) ناسا گرفته شده است و توسط ناسا "انفجار گل رز سرخ" نامیده شده . این پدیده در قرآن مجید 1400 سال پیش در سوره الرحمن آیه 37 بیان گردیده است:

فَإِذَا انشَقَّتِ السَّمَاء فَکَانَتْ وَرْدَةً کَالدِّهَانِ.

 

راستش را بخواهید همیشه هنگام خواندن این سوره  واژه (ورده کالدهان) مرا متحیر می کرد و برایم قابل تصور نبود که آسمان شبیه گل سرخ و روغن مذاب مایع می شود یعنی چه؟ و آن را از نشانه های قیامت می دانستم. (البته چنین نیز هست) اما این عکس برایم بسیار جالب و روشنگر بود.

اعجاز دیگر مربوط به این آیه است :

 در سوره مبارکه الرحمن آیه 76 آمده است :« عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق،متکئین علی رفرف خضر و عبقری حسانٌ فبای آلا ربکما تکذبان (76/الرحمن.»

 لباسهای روئی(بالاپوش) آنها از حریر سبز بهشتی است و تکیه می­کنند بر بالش­های سبز، پس کدامیک از نعمتهای خداوند را انکار میکنید؟ که  رنگ لباس بهشتیان را سبز معرفی میکنند ( شاید برای اینکه در نهایت رفاه و لذت و سرورباشند) برای تبیین این مساله مختصری در باره روان شناسی رنگ سبز بحث می کنم.

تاثیرات روان­شناسی رنگ­ها در قران کریم و احادیث

رنگ سبز:رنگ رضایت ،آرامش و امیدواری است. این رنگ آمیزه ای از دانش و ایمان است. وقتی که رنگ سبز به زرد متمایل می­شود احساس جوانی و نیروی بهاری بوجود میاید. این تاثیردر فصل بهار و تابستان که رنگ سبز درطبیعت فراوان است مشهود بوده وخوشحالی ولذت حاصل از این ایام غیرقابل تصوراست. سبز، رنگ دنیای سبزیجات و معلول عمل فتوسنتز است .این رنگ رنگ رشد است.سبزروشن سیبی علامت پیشرفت فراروانی است. وقتی زمین را روشنی فرا می گیرد و نور و آب و هوا در فضا رها می­شوند رنگ سبز بوجود می آید. رنگ حقیقی سبز متعلق به کلروفیل (سبزینه) گیاه است.

 در قران کریم 8 بار کلمه خضرا و مشتقات آن به چشم می خورد.

1-  فاخرجنا به نبات کل شی فاخرجنا منه  خضرا (99- انعام) 

برویانیم از باران هر گیاهی را و از زمین سبزه ها را  بیرون آوردیم.

2- الذی جعل لکم من الشجر الاخضر نارا (80- یس)

آن خدایی که از درخت سبز برای انتفاع شما آتش قرار داد تا وقتی که برافروزید.

3- و قال الملک  انی اری سبع بقرات سمان یاکلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و آخر یابسات. (43- یوسف)جریان خواب فرعون که گفت: پی در پی خواب می بینم که  هفت گاو فربه هفت گاو لاغر را میخورند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشکیده را مشاهده می کنم.

4- یوسف ایها الصدیق افتنا فی سبع بقرات سمان یاکلهن سبع عجاف و سبع سنبلات خضر و اخر یابسات لعلی ارجع الی الناس لعلهم یعلمون. (46-یوسف)

سپس به زندان نزد یوسف رفت و گفت: تو ای یوسف! ای راستگوی(راست کردار!) درباره هفت گاو فربه که هفت (گاو) لاغر را می خورند، و هفت خوشه سبز و (هفت خوشه) خشک دیگر، نظرت را برای ما بیان کن. امید است که نزد مردم برگردم، باشد که (از تعبیر این خواب عجیب) آگاه شوند.

5- متکئین علی رفرف خضر و عبقری حسانٌ، فبای آلا ربکما تکذبان (76- الرحمن.» در حالیکه که بر رفرف سبز و بساط زیبا تکیه زده اند. پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را تکذیب می­کنید؟

6- عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق و حلوا اساور من فضه . (21- انسان) بالاپوش آنها پوشاک های سندس و استبرق است.

7- و یلبسون ثیابا خضرا من سندس و استبرق. (31- کهف)

و لباسهای سبز حریر و دیبا پوشاک کنند.

8- الم تر ان ا لله انزل من ا لسما ما فیصبح الارض مخضره. (63- حج)

 آیا ندیدی که خدای آب  را از آسمان فرو بارید که زمین را سبز و خرم کرد؟

 سه مرتبه هم کلمات مربوط به بهجت آورده شده است.

1-   فانبتنا به حدائق ذات بهجه. (60-نمل) تا با نزول آن(باران) بستانهای خرم و سبز می رویانیم.

2-   و تری الارض هامدا فاذا انزلنا علیها الماء اهتزت و ربت و انبتت من کل زوج بهیج.(5-حج)

و زمین را می­نگری وقتی خشک و بدون گیاه شد آنگاه باران بر آن فرو باریم تا سبز و خرم شود و بروید از هر نوع گیاه بهجت آور.

3- و القینا فیه رواسی و انبتنا فیها من کل زوج بهیج.( 7-ق)

در زمین کوههای استوار قرار دادیم و هر نوع گیاه بهجت آور از آن برویاندیم.

اکثر آیات مربوط به رنگ سبز(099 انعام، 80 یس ،43 یوسف و 63 حج) در باره گیاهان و سبزه هاست .به­عنوان مثال در سوره حج می­فرماید : «الم تر ان ا لله انزل من ا لسما ما فیصبح الارض مخضره ». آیا ندیدی که خدای آب  را از آسمان فرو بارید که زمین را سبز و خرم کرد؟ این رنگ مایه ایجاد بجهت و آرامش بوده و بنحوی با شادی و خرمی ارتباط دارد بطوریکه در سوره ق آیه 7 آمده است :

« وا لقینا فیها من کل زوج بهیج » در زمین کوههای استوار قرار داده و از هر نوع گیاه بهجت آور در آن رویاندیم . لباس بهشتیان به رنگ سبز است، لابد برای اینکه در نهایت لذت و آرامش باشند.

 در سوره مبارکه الرحمن آیه 76 آمده است :« عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق،متکئین علی رفرف خضر و عبقری حسانٌ فبای آلا ربکما تکذبان (76/الرحمن.»

 لباسهای روئی(بالاپوش) آنها از حریر سبز بهشتی است و تکیه می­کنند بر بالش­های سبز، پس کدامیک از نعمتهای خداوند را انکار میکنید؟

 و در حدیث شریفی از پیامبراکرم (ص) نیز نقل شده است : نگاه به خضراء (سبزه) و آب غم را زایل میکند.از نشانه های سادات پوشیدن لباس برنگ سبز است یا استفاده از نوار سبز در کلاه و یا آویختن آن از عمامه(در گذشته) و یا استفاده از عمامه سبز یا سیاه. باتوجه به آرامش ایجاد شده توسط این رنگ ، در لباس­ها ،درو دیوارو وسایل اتاق عمل (که معمولا بیمار و کادر استرس دارند) از رنگ سبز استفاده می­شود.

در صورتیکه رنگ سبز بطرف آبی متمایل شود، حالت روحانیت آن افزون می­شود. درکشور انگلستان (شهر لندن) پلی بر روی رودخانه ای بوده که معروف به پل خودکشی بوده است .رنگ این پل سیاه بوده است ،بعد از تغییر رنگ آن به رنگ سبز درصد بسیار بالایی (یک سوم) از میزان خودکشی­ها کاهش یافت .

 محمولات سبزرنگ کمتر ایجاد خستگی می­کنند بطوریکه طی پژوهشی مشاهده شده که اگر کارگران را سه گروه کرده ، به یک گروه صندوق­های سبز ، گروه  دیگر سیاه و گروه سوم خاکستری  بدهند، اغلب مراجعین به درمانگاه به­علت کمردرد از گروه دوم و سوم هستند. این رنگ در درمان بی­خوابی و خستگی موثر بوده  و میگرن را تسکین می­دهد و نیزدردرمان بیماری­های عصبی واختلالات روانی موثرو تاثیرتعدیل کنندگی آن روی اشخاص عصبی تجربه شده است.

و در نهایت با یک نکته جذاب مطلب را به پایان می رسانم . در آیه ششم الرحمن آمده است.والنجم و الشجر یسجدان . ماه و درخت برای خداوند سجده می کنند . در اینجا بعض مفسرین مانند علامه طباطبائی فرموده اند منظور از نجم در این آیه نه معنای مشهور آن (ستاره ) بلکه معنای دیگریست. در اینجا نجم به معنای گیاهان بی ساقه در مقابل شجر به معنای درخت و گیاه تنومند است. سوالی که در اینجا معمولا در کلاس مطرح می کنم. این است که منظور از سجده گل و گیاه چیست ؟ و یا حتی اگر معنای  ستاره را هم در نظر بگیریم سجده ستاره به چه معناست ؟

 در اینجاست معمولا دانشجویان زیباترین نظرات و جملات را در باره سجده گل و درخت و خورشید و ماه می نویسند.

 راستی به نظر شما یک گل با آن زیبائی و ظرافت چگونه برای خداوند رب العالمین سجده می کند؟!  و این زیباترین راز عشق و آفرینش

است...  

     

با ربیع و گل شروع کردم با گلی دیگر باید تمام کنم ! قران است دیگر ! چه می شود کرد؟

خدایا ! ای خدای ستاره ها و درختها! ای خدای گلها و شکوفه ها !

دلها و جان های مارا به زیبائی و پاکی گل ها و ستاره ها گردان ! قلبها و روان های مارا به طراوات و روشنی بارانها و خورشیدها گردان !

و مارا آنچنان کن که خود بپسندی و دوست بداری!

 یا سریع الرضا ! 

ختامه مسک و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون ...

/ 21 نظر / 26 بازدید
نمایش نظرات قبلی
وبلاگ اشعار کامل شاعران

خانم فریبا احمدی سلام بنده خوشحال میشم که اشعار شما رو در وبلاگم منتشر کنم در صورتی که تمایل داشتید عکس ، زندگینامه و اشعارتون رو برام ایمیل کنید تا بزودی در وبلاگ به نمایش بگذارم موفق و پیروز و سربلند باشید

علیرضا آیت اللهی

سلام بر شما سرکار خانم دکتر احمدی که وبتان بهار است و نوشته هایتان متاثر از کلام الله مجید . پاینده باشید انشاء الله

علیرضا آیت اللهی

سلام شما هم نیائید و مطلب جدید هم نداشته باشید و نوشته های بنده را هم نپسندید بنده گاه به گاه برای عرض سلام می آیم ...

ملک محمد

عرض سلام ادب و احترام حضور استاد گرامی شرمنده که ابراز لطف میکنین و کم سعادتیم برای عرض ادب اما همیشه و در همه حال دعاگوی شماییم . ارادتمندیم و التماس دعا ربیع و بهار مبارکتان باد

علیرضا آیت اللهی

سلام به سرکار خانم دکتر ارجمند و گرامی سال 1391 هم گذشت و ار این نظر که روی وبلاگ بنده لینک بودید و یکی - دوبار هم سرزدید خوش گذشت . معلوم است که این اواخر دغدغه و مشغله تان زیاد شده است ... امیدوارم همه اش خیر باشد و سرکار عالی و خانواده محترم هم همیشه خوش . سال نو مبارک .

محمد ناظمی

۱۲ماه گذشت ... بعضیها دلشون شکست ... بعضیها دل شکوندن ... خیلیا عاشق شدن ... وخیلیا تنها... خیلیا از بینمون رفتن ... خیلیا بینمون اومدن ... گریه کردیم و خندیدیم ... خلاصه زندگی برخلاف آرزوهایمان گذشت ... آرزو دارم نوروزی که پیش رو دارید آآغاز روزهایی باشد که آرزو داری [گل]

محمداصغری کلاسر

یاشاسین خانم دکتر فریبا احمدی عزیز

ostad ali

سلام. می خواستم چند کلامی در باب انفجار گل سرخ بگم. اون اتفاق 12000 سال پیش رخ داده و ما الان میبینیم. قرآن حقه و شکی نیست. اما همانند شما خیلی از مترجمین اون اتفاق رو به روز رستاخیز تعبیر کردند. سوال اینه آیا واقعا روز رستاخیزه . اگر هست خب این اتفاق قبلا افتاده پس روز رستاخیز گدشته.؟؟ و اگر نیست چرا ندانسته ترجمه کرده اند؟؟؟ شاید این آیه به این اتفاق ربط داشته باشه اما شایدم نداشته باشه. البته شایدم قبلا انسان هایی بودند و روز رستاخیزی برای آنها رخ داده و این اتفاق هم آن زمان افتاده و ما فقط به خاطر تاخیر زمانی الان میبینیم. اما سوالاتم همچنان به قوتشان باقی هستند. چرا؟