فریبا احمدی اپتومتریست و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

شهر خونین من آن شیر شکارانت کو ؟               به سلام آمده ام های سوارانت کو؟

هر وجب خاک تو ، اندر گرو خونی بود                   تو که آزاد شدی وام گزارانت کو ؟

 

شهیدان رفته اند و ما مانده ایم!

 

عزیزان رفته اند و ما مانده ایم!

 

چه زیبا رفته اند و چه تنها مانده ایم

 

آزادیمان را ، حیاتمان را ، نفس کشیدنمان را مدیون آنانیم

 

چشمهای معصومشان ،ارواح مطهرشان

 

عکسهای گویایشان بما خیره شده اند.

 

براستی چه می گویند ؟ چه می خواهند ؟ چه می پرسند؟

 

می پرسند چه کرده ایم؟ !!

 

با وصیتهایشان ، با سفارشهایشان ، با شاهدهایشان!

 

با پست ها و سمتهایمان !

 

با میزها ، مقامها وسهمیه هایی

 

که از قبال خون آنان بما رسیده است!

 

 

 

5- محصورومقیدنمودن شهداوایثارگران دردایره های تنگ وکوچک وحقیرحزبها وانجمنها و گروهها  

 

تعداد قلیلی از شهدا به احزاب و گروههای خاصی(درداخل نظام) تعلق داشته اندولی حتی درمورد آنها نیز محصورکردنشان به فضای کوچک حزبها و گروههای سیاسی ظالمانه بنظر میرسد. زیرا شهید بزرگتر از زمان و مکان است ،شهید انسانی است که روحش به آن درجه از خودآگاهی و یقین رسیده است که جسمش حتی در حصار تنگ کوچه و خیابان روستا یا شهر خویش دراین دنیای خاکی نمیگنجد، تعدادی از شهدا به آن مرتبه از عرفان و انقطاع عن ماسوی الله « و تبتل الیه تبتیلا » سوره مزمل/ 8 رسیده بودند که دعاکرده اند هرگز پیکرشان یافت نشده و حتی وجبی از خاک این دنیا را اشغال نکنند!  بسیاری از جاویدالاثرها جزء ایندسته از شیفتگان هستند و چقدرتلخ است این شهدائیکه از ملک و ملکوت گذشته  و حتی تاب تحمل پیکر نحیف خود را ندارند وارد بازیهای سیاسی قدرت چپ و راست شوند. شهید و شاهد قابل در بند شدن دراساسنامه ، مرامنامه و اصول و تشکیلات حزبها و دستجات سیاسی (هرچند مومن و مذهبی) نیست .شهدا به یک مفهوم به حزب الله تعلق دارند حزب اللهی که غالب و پیروز است « فان حزب الله هم الغالبون » مائده /56 یا به شهادت میرسد که اوج آرمان و نهایت خواسته اوست و یا به پیروزی « نصرمن الله و فتح قریب » سوره صف/13 و این اوج رستگاری است که « الا ان حزب الله هم المفلحون»  مجادله/22.

 

 لذا بنظرمیرسدراهکار اصلی قضیه این باشد که  هیج حزب و گروهی نباید اجازه داشته باشد  با استفاده ابزاری چهره شامخ و نورانی شهدای والاتبار را مکدر کند و نباید صرفا جهت پوشاندن نقاط ضعف خود یا دیگران و یا عدم پاسخگوئی مناسب بعضی از دستگاههای دولتی در برابر مردم، وجهه شهدا را مخدوش کنیم که شهید ،خود،شاهد است. شاهدی بزرگ و گواهی بینا بر مظلومیت خویش و بر عملکرد ما.

 

 

6-تکرارهای بیهوده و برخورد قشری ، شعاری و کلیشه ای از سر رفع تکلیف و خالی نبودن عریضه صرفا جهت ارائه گزارش عملکرد به مقامات مافوق اداری و عدم ارتباط کافی ومناسب با نسل جوان وعدم انتقال مناسب فرهنگ جهاد وشهادت وایثار ودفاع به آنها.

 

 

شهادت را نمیتوان گزارش کرد شهادت را باید تجربه کرد! نباید فقط روضه شهید بخوانیم بلکه باید پایانه عقیدتی جهاد و شهادت را تبیین کنیم . براستی دیگر وقت کارهای تکراری و برنامه های کسل کننده و بی هدف سپری شده است و در این مقطع عدم توجه به شرایط و مقتضیات زمانی و فکری نسل فعلی خطرناک است. زیرا این نسل در صحنه های پرشکوه انقلاب و جنگ و حال و هوا وفضای آن روزگاران مبارک (یاد باد آن روزگاران یاد باد) حضور نداشته است . شاید برای کسانی که گرد و خاک جبهه را استشمام کرده اند ، تلنگری و عکس و نواری کافی باشد تا بلافاصله روح خسته و ذهن مشتاق آنان را به فضای مقدس و روحانی سنگرها و خاکریزها ببرد ، اما برای دیگران قضیه فرق میکند . با وجودیکه کسانیکه امروزه آنها را بعنوان نسل سوم انقلاب میدانیم ، از ابتدای تولد در نظام کریمه جمهوری اسلامی رشد و تکوین یافته اند و با وجود تبلیغات وسیع دردرودیوارها و مدارس ، صدا و سیما ، کتابها ، نشریات و مجلات گوناگون، متاسفانه یا بعلت عدم جهت دهی مناسب این تبلیغات و یا آشنا نبودن و عدم تجهیز متولیان مربوطه با روشهای موثر و با بازده ، بعضی از جوانان و کودکان ما بجز اطلاعات ناکافی و گاهی نیز غلط، برداشت مناسبی از فرهنگ ایثار و شهادت ندارند.

 

راهکار:مقاله ای به قلم نویسنده درخصوص «چگونگی اجرای یادواره ها ،جشنواره ها ومراسم تکریم وتجلیل ازشهدا و ایثارگران »در «کتاب فرهنگ ایثار و شهادت » نوشته شده است که به خلاصه آن اشاره میشود

 

کوتاه سخن آنکه مراسم همایش و مسابقه یادمان شهدا باید:

 

بااستفاده از روشهای تبلیغی جذاب ،رسا ، موثر و مدرن قادر به ایجاد ارتباط بین نسلهای فعلی با ارزشها و آرمانهای شهدای بزرگواری باشد که در سن و سـال جـوانـان امروز از همه چیز خود گذشته و به جبهه های جوانمردی و شجاعت پای نهادند تا از مرز و بوم میهن اسلامی دفاع نمایند و پیام مظلومیت خویش را به گوش همه آزادگان جهان برسانند.تجلیل عمیق و هدفمند از شهدا از سویی پیام این ذخایر گرانبها را در معرض دید همگان قرار داده و از سویی به ملت و نسل کنونی نوعی حیات مکتبی , ایدئولوژیک و پایدار می دهد و حماسه استقامت وبیداری را در گوش جان آنها زمزمه میکند .یادمان شهدا بعنوان انسانهایی بزرگ و سرافراز،جریان شایسته سالاری و لزوم حفاظت از شجره طیبه انقلاب (که لاشرقیه ولاغربیه است ) واصول وارزشهای آنرا به منصه ظهور میرساند.یادمان شهدا انسانهایی را به تصویر میکشد که ضمن برخورداری از زهد و ایثار و شجاعت از اندیشه و معرفت دینی برخوردار بودند . تجلیل عاشقانه از شهدا اگر با تدبیر و معرفت همراه گردد ، بزرگترین عرصه شکوفایی اقتدار ملی و امنیت داخلی است و همواره حتی ابهت یاد و خاطره شهدا، اردوگاه دشمن را به لرزه می افکند.

 

روشهای تجلیل  باید موثر , مستدام , هدفمند وبا برنامه ریزی قبلی و زمان بندی مشخص انجام شود و در طی آن از هماهنگی ارگانهای ذیربط و کلیه علاقمندان توانا که با اخلاص و صرفاً  برای ادامه راه شهدا حاضر به تلاش و کوشش هستند استفاده گردد وباید با  تقسیم مناسب وظایف و استفاده از بودجه کافی و امکانات مکفی و حمایت همه جانبه مادی و معنوی این وظیفه شاق و دشوار را انجام داد. راهکارهای اجرایی برای برگزاری نمایشگاه از وصایای شهدا و همایش یادمان شهدا هر کدام در 40 بند آمده است.

 

 

نوشته شده در پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸٦ساعت ۸:٢۱ ‎ق.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()


 Design By : Pichak