فریبا احمدی اپتومتریست و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

                           مقدمه

 

زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتراست. سلامت تن زیباست اما پرنده عشق،تن را قفسی میبیندکه در باغ نهاده باشند ، راز خون را جز شهدا در نمی یابند. گردش خون در رگهای زندگی شیرین است اما، ریختن آن در راه محبوب، شیرین تر است و نگو شیرین تر، بگو بسیار شیرین تر است. راز خون در آنجاست که همه حیات به خون وابسته است.

 

هر شهید کربلائی دارد و کربلا را تو مپندار که شهری است میان شهرها و نامی است میان نامها، نه! کربلا حرم حق است و هیچ کس را جز یاران امام حسین (ع) راهی بسوی حقیقت نیست.برای ما کربلا بیش از آنکه یک شهر باشد، یک افق است، یک منظرمعنوی است که آن را به تعداد شهدایمان فتح کرده ایم.

 

تعریف :ایثار یعنی نثار , نثار هر چیز اعم از مادی و معنوی به دوشرط :

 

1- در عین نیاز در تعریف واژه ایثار در قرآن کریم آمده است« و یوثرون علی انفسهم و لوکانوا بهم خصاصه» حشر/9 ایثار میکنند بر نفسهایشان ولو به آن نیاز داشته باشند .

 

2- شرط دوم نیت عمل است .انگیزه عمل فقط و فقط باید عشق و محبت به خداوند باشد وهیچ انگیزه غیر خدائی در آن نباشد در سوره مبارک دهر آیه9-8 آمده است «و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناو یتیما واسیرا، انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزائا و لا شکورا» به نیازمندان طعام میدهند صرفا بخاطرخدا و رضای او و بدون توقع و درخواست هیچ پاداش یا چشمداشتی از کسی   

 

لذا بنظر میرسد روح انسان باید از قدرت و عظمت بالایی برخوردار باشد تا بتواند در عین احتیاج به چیزی و داشتن عشق و محبت نسبت به آن آنرا به دیگری ببخشد و هر چقدر این نیاز بیشتر و آن عشق بزرگتر باشد، ایثار متعالیتر می شود , تا آنجا که خداوند شرط رسیدن به نیکویی را انفاق دوست داشتنی ها بیان می کند « لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» آل عمران/92.هرگز به نیکی واقعی نمی رسید مگر اینکه آنچه راکه دوست دارید ببخشید. گاهی ایثارگر ممکن است قمقمه آبش را در عین تشنگی ویا تکه نانش را هنگام گرسنگی ببخشد.اندازه یا قیمت بخشیده شده نمیتواند ارزش آن ایثاررا معین کند زیرا«انماالاعمال بالنیات» ارزش عمل به نیت آن است.

 

هابیل پروارترین گوسفندش را به قربانگاه میفرستد،خلیل عزیزترین و یگانه ترین ثمره حیاتش (اسماعیلش را). پیامبر خاتم(ص) در آن شب روشن افروز,درآن لیله المبیت علی (ع) را که بمنزله نفس و جان اوست در بستر میخواباند تا مایه فخر و مباهات خداوند برملائکه الله گرددو در جریان مباهله جان ونفسش را (علی (ع)،پاره جگرش را (فاطمه(س) و سید جوانان اهل بهشت (حسنین ع)را نثار میکند.

 

عجیب است که تاریخ ایثار از زمان حضرت آدم (ع) شروع و تا آن آخرین منجی موعود (عج)ادامه خواهد یافت . هرچند ما از کودکی واژه های روشن ایثار و شهادت را با امام شهیدان و شاهدان و لباسهای سیاه وبیرقهای عزاداران حسینی و محرم و تاسوعا و عاشورا معنا کرده ایم ،اما بعلت هاله ای ازقدس و عظمت و معصومیت که چهره مبارک امام حسین (ع) و شهدای کربلا را فراگرفته است ( که آنها را گاهی برای ما غیرقابل دسترس میکند) بطور ملموس و عینی شهیدان نزدیک و آشنای کوچه و خیابانهای شهرهای سرزمینمان در زمان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس این واژه ها را برای ما بازآفرینی کرده اند.

 

در این مقال هرچند فرصت کوتاه ومجال تنگ و زمان دیر باشد، برآنم تا با آسیب شناسی فرهنگ شهادت و ایثار، بتوانیم در حد ممکن با خطرات و موانعی که حیات و زندگی ما و نسل های انقلاب را تهدید میکند آشنا شویم. زیرا امروز برنامه ریزی استراتژیک (راهبردی) ازمهمترین کارهایی است که در جهت تداوم و عینیت بخشیدن به فرهنگ ایثار و شهادت میتوان انجام داد تا باعث تضمین بقا و بیمه شدن و رشد و تعالی آن گردد و یکی از مهمترین اصول برنامه ریزی استراتژیک نیز شناخت نقاط ضعف و تهدیداتی است که با پوشش دادن آنها میتوان تهدید را به فرصت و نقطه ضعف را به نقطه قوت تبدیل نمود.پس هدف اصلی این مقاله آگاهی رسانی درباره آسیب شناسی فرهنگ ایثار و شهادت میباشد تا با تبیین موانع موجود و پرداختن به تعدادی از آن تهدیدها (به مقتضای حوصله) کاری هر چند کوچک  در جهت حفظ ارزشها و ادای دین نسبت به آن ناموران گمنام انجام دهیم.

 

 

1- تحریف: یکی از مهمترین آفات همه فرهنگها و مکتبها تحریف است. تحریف از ماده حرف بمعنای منحرف کردن و کج کردن یکچیز از مسیر ومجرای اصلی آن بوده و بردونوعست :

 

الف- لفظی ( قالبی ) یا پیکری                           ب- معنوی و روحی

 

همانطور که از نظر نوع، تحریف بر دو قسم است از نظر عامل محرف نیز بر دوقسم است:

 

الف- از طرف دوستان بعلت جهالت آنها      ب- از طرف دشمنان بعلت عداوت و زیرکی آنها

 

.یکی از تحریفات معنوی عاشورا به این صورت است که این حادثه را بعنوان یک حادثه استثنائی و ناشی از دستور محرمانه و خصوصی معرفی کردند که امام حسین (ع) فدای گناهان امت شد و قیام او را کفاره عمل بد دیگران قلمداد کردند تا گنهکاران از عذاب بیمه شوند (شبیه فلسفه ای که مسیحیان درخصوص مصلوب شدن حضرت عیسی (ع) به آن اعتقاد دارند)

 

در عصر حاضر می توان بطور خلاصه به تحریفهای خاصی  اشاره کرد قیام و انقلاب مردم را بعلت تلاش آنان برای رفاه و نان دانستن و یا بالعکس آنرا بعلت شدت رفاه! اکثریت مردم قلمداد کردن و نقش محوری و اصولی اسلام انقلابی و رهبری مرجعیت معظم و امام راحل را تحت الشعاع مسائل دیگر قراردادن و یا در جنگ تحمیلی تلاش برای جنگ طلب و جنگ افروز نشان دادن ایران ( چیزیکه حتی بالاخره سازمان ملل نیز به آغازگر جنگ بودن رژیم عراق اذعان نمود) و یا خدشه دار کردن انگیزه های پاک و مقدس رزمندگان اسلام و یا ایجاد ابهام در چرایی ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر و...

 

بی مناسبت نیست در اینجا گوشه ای از وصیتنامه شهید جواد پار(یکی از شهدای اردبیل) آورده شود:

 

«بخداقسم راهی که انتخاب کرده ام بجز راه الله نیست و از روی حرص به بهشت و یا ترس از جهنم نیست بلکه فقط خاطر خدا واسلام است و برای اینکه شاید توانسته باشم رضای حق تعالی  رابجای آورم.خوش بحال آنان که زندگیشان برای خداست و مرگشان در راه خدا ، خوش بحال آنان که جز خدا راهی ندارند و جز فکر خدا یاری ندارند . از مرگ فراری نیست خدایی زندگی کنید و شما ای برادران اسلحه افتاده مرا بردارید و راه شهیدان را ادامه دهید».

 

و بدانید که آنها بخاطر الله و عشق به او قدم در این راه گذاشته اند و شهید شده اند تقوا پیشه کنید و بیشتر به معنویت فکر کنید. سنگرم را پر کنید و سعی کنید هرعملی که انجام می دهید مخلص و خالص برای خدا باشد.))

 

 

راهکار برای مقابله با تحریفات :

 

در حادثه خونین عاشورا اسارت اهل بیت عصمت و طهارت عامل بزرگی بود تا عاشورا تحریف نشود و حقیقت وقایع عاشورا به مردم گفته شده و حقیقت قلب نشود .

 

در حال  حاضر نیز ما گنجینه عظیمی در دست داریم که متاسفانه ازآن بشدت غافلیم و آن حضور تعداد کثیری از رزمندگان, جانبازان, آزادگان و خانواده های معظم شهداست که راویان بلاواسطه و صدیق ایثار و شهادت هستند . براستی چه کسی بهتر از خود حاضرین در جبهه های حق علیه باطل می تواند از چرایی , چگونگی و انگیزه حضور خود صحبت نماید؟ چه کسی بهتر از همسران , پدران  و مادران و خانواده معظم شهدا می تواند درباره خصوصیات , رفتارها و عملکرد آن عزیزان سخن بگوید؟ چه کسی بهتر از جانبازان شیمیایی (آن کبوتران خونین بالی که از معراج عشق برگشته اند) میتواند از صحنه های عظیم ومعجزات بزرگ جهاد و شهادت سخن بگوید؟! و ما چقدر در این میان غافلیم که هرچند روز یکی از آنان به دیار عاشقان ره میسپارد و از دردها و رنجها و مصائب تلخ روزگار هجران خلاص میشود! براستی چند سال دیگر پدران و مادران شهدا را در میان خواهیم داشت؟ آن پیرمردان و پیرزنان فرتوتی که داغ فرزند قدشان را خمیده کرده است وهزاران خاطره ناگفته ازجگرگوشه های خود دارند. بنظر میرسد ارتباط مستقیم و تعامل مناسب بااین تعداد نسبتا کثیر ازایثارگران و خانواده های معظم آنها میتواند از این تحریفات جلوگیری کند.

 

نوشته شده در دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸٦ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()


 Design By : Pichak