فریبا احمدی اپتومتریست و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

      

سلام ...امروز روز شهادت زهرای اطهر است ومن نمی دانم چگونه از او بگویم . عجیب است در روزگاری که دختر بودن و دختر داشتن ننگی است که جز با زنده به گور شدن پاک نمی شد ، زهرا مام پدر میشود ، کوثر او می شود و پاره جگر و میوه دل و نورچشم و قلب و روحی که در سینه رسول جریان دارد... به حول وقوه الهی مقاله بانوی قدر را در این روز عظیم به اتمام می رسانم و از همه دوستان طلب دعا و استغفار دارم . 

 

٩-باذن ربهم من کل امر

در این شب تمام امور و مسائلی که در طول سال و تا شب قدر سال آینده برای انسان پیشامد خواهد نمود مقدر می­شود. همچنان­که قبلا نوشتم بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) وحی منقطع نگردید و در طول زمان کوتاهی که حضرت زهرا(س) بعد از ارتحال پدر بزرگوارشان در نهایت درد وغم و اندوه و مصیبت درقید حیات بودند، جبرئیل بر ایشان نازل شده و کلیه حوادث وپیشامدهائی که بر خاندان امامت و نیز مسلمین از گذشته و آینده اتفاق افتاده و خواهد افتاد به ایشان خبر داده اند وهمه این اخبار توسط امام علی (ع) املا گردیده و در کتابی منسوب به حضرت صدیقه طاهره (س) بنام مصحف  زهرا(س) جمع شده است.این کتاب مقدس دست به دست به امامان معصوم (ع) به ارث می رسید و به نقل مشهور درحال حاضر در دستان  مبارک قائم آل محمد (ص) مهدی موعود (عج) می باشد.

فاطمه زهرا (س) به همه علوم و امور آگاه بودند تا آنجا که ائمه اطهار(ع) برای روشن شدن حوادث آینده به صحیفه فاطمه (س) مراجعه می کردند. ازروایات وتوضیحات حضرت زهرا(س) بدست میاید که مطالب و مباحث پیچیده صحیفه فاطمه (س) جزء اسرارالهی ست که فقط دراختیاررهبران معصوم (ع) قرارگرفته است وحضرت به جابر می فرماید :ای جابر! دراین صحیفه نام ائمه ثبت شده که از فرزندان من هستند وهیچکس حق ندارد این صحیفه را مطالعه کند مگر رسول خدا یا وصی پیامبر یا اهل بیت پیامبر(ص) 33).

امام رضا (ع) آن را از علائم و نشانه های امام معصوم می­شمارد:

یکون عنده مصحف فاطمه (س)،یعنی بودن مصحف فاطمه (س)درنزداو ازنشانه های امامت است.34)

و امام صادق (ع) نیزمی فرماید: ان عندنا لمصحف فاطمه  و ما یدریهم ما مصحف فاطمه ؟ همانا مصحف فاطمه درنزد ماست و مردم چه میدانند که مصحف فاطمه چیست؟35)

ابی­حمزه می گوید امام صادق (ع) فرمود: درمصحف فاطمه (س) چیزی ازکتاب خدا (قران) نیست، بلکه چیزی است که بر فاطمه (س) پس از رحلت پدرش الهام گشته است 36)

وآن چیزیست که که حضرت زهرا (س) از جبرئیل یا فرشتگانی که به نزدش می آمدند می شنید و برای حضرت علی (ع) نقل می کرد و ایشان آنهارا می نوشت و تدریجاً به صورت کتابی درآمد و برطبق روایات خبرهائی ازآینده جهان، حوادث آینده، نامهای پادشاهان تا روز قیامت درمصحف فاطمه (س) آمده است.37)

امام صادق (ع) فرمود: آگاه باشید که مصحف فاطمه (س) چیزی از حلال و حرام را دربرندارد، بلکه درآن دانش آینده تاریخ است و آنچه را که مردم به ما نیازمندند ولی ما به احدی نیاز نخواهیم داشت حتی ارش خراش هم درآن موجود است.38)

و از امام باقر(ع) هم نقل است که مصحف را فاطمه(س) شخصاً به امیرالمومنین (ع) تحویل داد و پس از شهادت علی(ع) به امام حسن (ع) منتقل گشت و پس از او به امام حسین (ع) و آنگاه در خاندان حسین (ع) دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عج) تحویل داده می شود. 39)

بین صحیفه حضرت زهرا(س) با مشخص شدن حوادث مقدر (من کل امر) در شب قدر شباهت وجود دارد.

 10-سلام

این شب سراسر سلام است، امنیت است،آرامش است، رحمت و برکت است فاطمه(س) نیز همه وجودش مظهر لطف و رحمت خداست.سلام از اسماء حسنای خداوند تبارک و تعالی است.در اواخرسوره مبارکه حشر به تعدادی از اسماء حسنا اشاره شده است.

هوالله الذی لا اله الا هو الملک القدوس السلام المومن المهیمن العزیز المتکبر سبحان الله عما یشرکون.40)

پیامبراکرم (ص) به زهرا(س)فرمود :

خداوند برای تو اسمی ازاسمهای خود را انتخاب کرده است.خداوند فاطر است و نام تورا فاطمه گذاشته است.41)

اسماء حضرت فاطمه زهرا (س) نیز هرکدام جلوه ای از انوار رحمت و برکت الهی هستند. فاطمه: از کلمه فطام است به معنای از شیرگرفتن، «فطمت من شر» او از هرچه شر وبدی است گرفته شده و یاران و شیعیانش از آتش خشم وغضب الهی به دورند.

امام(ع) میفرماید: می دانید تفسیر فاطمه(س) چیست و چه معنائی دارد ؟ فاطمه (س) از شر و بدی جدا گردیده است واگر امیرالمومنین (ع) نبود هیچکس همتای زهرا(س) نبود و تا روز قیامت کفو و همتائی برای او یافت نمی­شد.42)

ونیزفرمود فاطمه به این نام نامگذاری شد به سبب آنکه مردم از شناخت او عاجزند.43)

زهرا : بمعنای درخشان و نورانی است، وقتی ایشان در محراب می ایستاد همه جا نورانی می شد. زهرا درلغت بمعنای درخشنده است که این لقب از هر جهت برازنده این بانوست.وقتی در محراب به عبادت می ایستاد، تا عرش نورانی می شد و به واسطه عبادتش خداوند بر ملائک مباهات می نمود.  

جابر از امام حسین (ع) سوال کرد چرا فاطمه را زهرا نامیده اند ؟ ایشان فرمود :«لان الله عزوجل خلقها من نور عظمته، خداوند فاطمه (س) را ازنور عظمت خویش آفرید، لانها اذا قامت فی محرابها زهر نورها لاهل السما کما یزهرنور الکواکب لاهل الارض »

 امام صادق (ع) نیز فرمود: زیرا هرگاه در محراب عبادت میایستاد، نورش برای اهل آسمان میتابید همچنانکه ستارگان برای ما اهل زمین درخشش دارند.44)

 و امام رضا (ع) فرمودند :«کانت فاطمه (س) اذا طلع هلال شهر رمضان یغلب نورها الهلال و یخفی غابت عنه ظهر» هلال ماه که ظاهر میشد نور فاطمه بر آن غلبه میکرد و کسی نمیتوانست نور هلال ماه را ببیند تا اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) از آنجا رفته آنگاه هلال ماه دیده می شد.45)

ابوهاشم می گوید: ازامام حسن عسگری (ع) سوال کردم  چرا فاطمه، زهرا نامیده شد؟

فرمودند:صورت فاطمه (س) برای حضرت علی(ع) در اول روز به مانند خورشید می درخشید و هنگام ظهر مانند ماه تابان بود و هنگام غروب خورشید مانند ستاره ای پرنور.46)

بتول : بمعنای منقطع شده «یاایها المزمل قم اللیل الا قلیلا، نصفه او انقص منه قلیلا ، او زد علیه و رتل القران ترتیلا، انا سنلقی علیک قولا ثقیلا،...وذکر اسم ربک وتبتل الیه تبتیلا».47)

حضرت امام صادق فرمود فاطمه را بتول نامیدند، زیرا بی نظیر است48)

مبارکه: برکت یعنی فایده ثابت، بسیاری وسعادت، ثبوت خیرالهی در یک چیز و مبارک چیزی است که در آن فایده ثابت باشد.این نام برخیر و برکت در ذریه آن حضرت گواهی می دهد.49)

در سوره مبارکه دخان آمده است : بسم الله الرحمن الرحیم ،حم والکتاب المبین ،انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین، فیها یفرق من کل امرحکیم. 50)

 عالمی نصرانی از باطن این کلمات از امام کاظم (ع)سوال کرد وحضرت پاسخ داد :

 حم محمد (ص) است که در کتاب هود که منقوص الکتاب است آمده است والکتاب المبین امیرالمومنین علی(ع) است اللیله در لیله مبارکه فاطمه (س) است.یفرق من کل امرحکیم یعنی خیر فراوانی از آن شب نشات می گیرد.51)

محدثه: به­معنای کسی­که با ملائکه گفتگو می کند، همچنان­که قبلا نیز توضیح داده شد مصحف زهرا (س) که همان اخبارغیبی است محصول شرفیابی فرشته وحی بر حضرت زهرا(س)و از افتخارات تشیع می باشد. محدثه به کسر دال زنی است که حدیث بازگو می کند و محدثه به فتح دال بمعنای زنی­است که فرشتگان با او سخن میگویند که در مورد حضرت هردو مورد صادق است ،چون درروایتهای بسیاری جزو سلسه سند قرار گرفته و از رسول خدا (ص) حدیث بازگو کرده است.52)

زکیه: یعنی پاکیزه از هر رجس و گناه یا صفت رذیله و نیز رشد و نمو. «قد افلح من زکیها» 53) و هر زکیه ای به فلاح می­رسد.

درزیارت نامه حضرت می­خوانیم :

السلام علیک ایتها الفاضله الزکیه. درود برتو ای بانوی بافضیلت که از هر آلودگی خود را پاک نمودی.

صدیقه: بمعنای زن بسیارراستگو که درعمل، گفتار وباور و ایمانش راستگو می باشد.پیامبراکرم (ص) به علی (ع) فرمود: سه چیز بتو داده شده که به احدی داده نشده است حتی به­من ،«اوتیت زوجه صدیقه مثل ابنتی» یکی زنی بسیارراستگو چون دخترم.54)

مطهره : نیز مانند طاهره و طیبه بمعنای پاکی و طهارت است که صدیقه کبری هم پاکیزگی باطنی داشت و هم پاکیزگی ظاهری که در قران آمده است «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا »55)

راضیه ومرضیه : هم به معنای کسی است که به مقدرات الهی راضی است وچون او ازخدا راضی است، خدا هم از او راضی است،

یاایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه المرضیه، فدخلی فی عبادی ودخلی جنتی.56)

برای تفسیر بیشتر راضیه به نکته جالبی اشاره می شود:

زندگی حضرت سراسر عشق و ایثار است. علامه مدرسی نقل میکند: فاطمه زندگی سخت و غذای ناگوار و لباس درشت بافت و خشن را تحمل میکرد و تنها خدا و روز قیامت را در نظر میاورد.شیخ صدوق از علی (ع) روایت کرد که فرمود:

فاطمه آنقدربا مشک آب آورد که بند مشک در سینه اش اثر نهاد و آنقدر دستاس میکرد که دستش پینه بست و زبر شد و آنقدر خانه را میرفت که لباسهایش گردآلود میشد و آنقدر آتش در زیر دیگ می افروخت که لباسهایش دودآلود و سیاه می شد 57)

 اما با همه سختی ها و مشقات دنیا ، بانوی دوعالم به امور الهی و مشیت خداوند راضی است لذا او را راضیه گویند.

حضرت امام جعفرصادق (ع) در باره اسماء حضرت میفرماید: حضرت زهرا(س) درپیشگاه خداوند نه اسم مخصوص دارد:فاطمه ، صدیقه ،مبارکه ، طاهره ، زکیه ، راضیه ، مرضیه ، محدثه و زهرا.58)

ام ابیها:که کنیه حضرت است بمعنای مادر پدر است که نشان اوج رافت و محبت حضرت به ایشان است.

کوثر: نیزکه از القاب ایشان است بمعنای خیرکثیر و خیر فراوانیست که خداوند آنرا به پیامبراکرم (ص) ارزانی داشته است. این معنا در نسل پاک پیامبر از فرزندان فاطمه (س) آشکارگشته وبرکت او تا روز رستاخیزخواهد بود ونیز نام چشمه ای است در بهشت.در کتاب شریف «فاطمه گل محمدی (سلام الله علیها)» حدود 139 اسمبرای حضرت تحت عنوان گل نام، 45 کنیه، 87 لقب و 323 صفت ذکر شده است.59 )

بین وجوه رحمت و برکت شب قدر با اسما واخلاق و صفات حضرت فاطمه زهرا(س) شباهت وجود دارد.

 10-سلام هی حتی مطلع الفجر

همچنان­که انتهای شب قدر به صبح روشن و طلوع سپیده و فجر منتهی می­شود، انتهای امامت نیزصبح ولایت است که یوسف زهرا، مهدی موعود (عج) قیام نموده وشب تاریک و ظلمانی را به صبح هدایت و امید و فلاح ورستگاری دلالت خواهد نمود.مطلع الفجر زهرا (س) مهدی(عج) است.

«ان موعدهم الصبح ، ا لیس صبح بقریب ؟!»60) آیا سپیده نزدیک نیست؟!

 

چون به­نام مبارک آن شاهد غایب،حاضر ناظر، فرزند طه والمحکمات،فرزند یس والذاریات،فرزند طور والعادیات،61) مهدی موعود (روحی و ارواح المومنین لتراب مقدمه الفداه) رسیدم.حسن ختام مقاله را با نام و یاد مبارک او که بهترین نام برای ختم فاطمه زهرا و شب قدروانتظار ظهورش بهترین عمل است وخود او زهرای مرضیه را بهترین الگو می­داند به پایان میرسانم...

برای آمدنش آئینه ها  دخیل بسته اند !

برای آمدنش شمع­ها  نذرکرده اند!

گلدسته ها را دیدم که دعا می­کردند!

 برای حضورش غنچه ها با همه بی­زبانی سینه هایشان را چاک کرده اند !

 تحویل را نیز دیدم که برایش بی قراری می کرد ...

به­راستی اگر امید به شکفتن دوباره غنچه ها وشکوفه ها نبود،

 سختی و سرمای زمستان را چگونه تاب  می آوردیم؟!

اگر منتظر شکفتن سبزه ها و شکافتن هسته ها و رویش دانه ها نبودیم،

 چگونه سکوت مرگبار زمستان را سپری می­کردیم؟!

اگر درانتظار بوی عطرنرگس (عج) و گل­های محمدی(ص) نبودیم،

چگونه این روزهای سرد و خاموش و بی­رنگ و بو را می گذراندیم؟!

اگر نمی­دانستیم که می آید و خود عطر یاس­ها و نرگس­ها را در همه دنیا می پراکند

و نور خدائی خویش را در ظلمتکده  دهکده خاموش جهانمی افشاند ،

چگونه این همه درد و رنج و تلخی و سختی دوران هجران راتحمل می کردیم؟!

 

 شنیده ام که میآئی، بهار سرمه راهت        دو چشم من، بهشت من ، فدای ناز نگاهت62)

                                     

   ختامه مسک و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون63)

  

33-کمال الدین وتمام النعمه-ابوجعفرمحمد بن علی بن بابویه القمی الصدوق ص 178

34-عیون الاخبارالرضا (ع)- ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه القمی الصدوق-  ص25 و بحارالانوار جلد 36 -ص194

35- اصول کافی مرحوم کلینی جلد 1 ص239 ، بصائرالدرجات الکبریابوجعفر محمد بن الحسن بن فروخ (الصفار) ص 151 و بحار الانوار علامه محمد باقر مجلسی جلد26- ص38.

36- مسند فاطمه زهرا (س) مهدی جعفری - ص 292 ، بصائر الدرجات الکبری ابوجعفر محمد بن الحسن بن فروخ ( الصفار)  ص 159

37-بحارالانوار علامه محمد باقرمجلسی جلد 43 ص 79 روایت 66

38-فاطمه گل محمدی سلام الله علیها سید جواد هاشمی -ص 115

39- همان منبع

40- قران کریم - سوره حشر آیه 23

41- بحارالانوار- علامه محمد باقر مجلسی ج 26-ص326-روایت 10

42-فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد-فاطمه زهرا (س)ازولادت تا شهادت سید محمدکاظم قزوینی ص71 وبحارالانوارعلامه مجلسی جلد 26 ص326 روایت  10

43- تفسیرالفرات-فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی - ص582

44-بحارالانوار علامه محمدباقر مجلسی جلد 43- ص 12 روایت 6

45- فضائل شهر رمضان- ابوجعفرمحمدبن علی بن بابویه قمی الصدوق ص 56

46-بحارالانوار-علامه محمد باقرمجلسی جلد 43 -ص56 -روایت 49 و جلد 43 - ص12 - روایت 6

47- قران کریم - سوره مزمل آیه 8

48- بحارالانوارعلامه محمد باقر مجلسی جلد 43 ص16

49 نامها و لقبهای فاطمه زهرا (س)- علیرضا سلطانی نسب ص107

50- قران کریم - سوره دخان 4-1

51- فاطمه گل محمدی (سلام الله علیها) سید جواد هاشمی ص145

52- نهج الحیات مرحوم دشتی  

53- قران کریم - سوره شمس-آیه 9

54- فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد-ص82

55- قران کریم - سوره احزاب- آیه 33

56- قران کریم - سوره فجر آیات 27-28

57-بحارالانوار علامه محمد باقر مجلسی جلد 43- ص 10-روایت 1

58- زندگی وسیمای حضرت فاطمه زهرا(س)-علامه سیدمحمدتقی مدرسی ص41

59- فاطمه گل محمدی (سلام الله علیها) سید جواد هاشمی 69-55

 60- قران کریم سوره هود آیه 86

61-فرازی از دعای ندبه

62- قسمتی از مقاله غدیر ثانی اثر نگارنده قابل دسترسی در وبلاگ من به آدرس:http://f-ahmady.persianblog.ir

63- قران کریم - سوره مطففین آیه 26 

نوشته شده در شنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٠ساعت ٤:۳۸ ‎ب.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()

 

4-لیله القدر

شب تاریک است، سیاه است ودرآن حالت ستر وپوشش ونیز غم واندوه به­چشم می­خورد.اما زهرا(س) یعنی درخشان، نورانی که با تاریکی شب تضاد دارد اما هم­چنانکه در شب قدر خیرها و برکات پنهانند، زهرا(س) نیز مظهرحجاب، عفاف و پوشش است که همه زیبائی­ها عظمت­ها و بزرگواری­ها را درخود پنهان کرده است. اوحتی خود را از نابینائی می­پوشاند ومی­فرماید: یک زن آنگاه به خدا نزدیکتر است که بیشترمراقب پوشش وحجاب خویش باشد. هم­چنانکه شب مایه آرامش وسکون است که درآیات متعددی به این مسئله اشاره شده است :

فالق الاصباح وجعل اللیل سکنا12) ، جعلنا اللیل لباسا 13) ، واللیل اذا یغشی 14) و اللیل اذا سجی 15)...،

فاطمه زهرا(س) نیز مایه آرامش و تسلی خاطر خاندان عصمت و طهارت است .درکودکی آنچنان مراقب و نگران رسول (ص) خداست تا آنجاکه او را «ام ابیها» 16) می نامند «مام پدر».این کنیه نشانگر ابراز محبت شدید از سوی پیامبراکرم (ص) نسبت به او بوده است و بعد از ازدواج نیز مایه آرامش و آسودگی خاطر علی(ع)وفرزندانش است، آنچنانکه علی(ع) اسوه صبر و استقامت، بعد از او دردهایش را فقط به چاه میگوید:

فصبرت وفی العین قذی و فی الحلق شجا ء 17) استخوان درگلو و خار درچشم صبرکردم ...

5- لیلة القدر

شب قدر فقط یک شب است، بسیارکوتاه است. طول عمر زندگانی حضرت نیز بسیار کوتاه بود.همانطور که قبلا اشاره شد، در تاریخ ولادت و شهادت ایشان اختلاف است و همین مساله منشا اختلاف در سن میشود. شیعه معتقد است دوسال و یا مشهور پنج سال از بعثت گذشته بود که خداوند کوثر را به پیامبر عطا نمود.اهل سنت میگویند: پنج سال قبل از بعثت بوده است.درخصوص وفات ایشان علامه مجلسی نقل میکند:

در وفات فاطمه زهرا (س) بعد از پدر میان 8ماه و چهل روز اختلاف است و آن قولیکه روایات آن مقرون به صحت سند است و بیشتر مورد توجه قرارمیگیرد.قول 75 روز و معتبرتر از آن 95 روز است .همچنین طبرسی نقل میکند: فاطمه (س) در روز بیستم جمادی الاخر در مکه متولد شد.هشت سال درمکه وده سال درمدینه ماند و بعد از پدر75 روز در قیدحیات بود ودرروز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال یازدهم هجرت ازدنیا رفت.18)بهرحال (هر زمانی را که تصور کنیم) طول عمر حضرت حدود حداقل  18 و حداکثر 28 سال بوده است (تولد 5سال قبل از بعثت :ازدواج در 18 سالگی و شهادت در 28 سالگی ،تولد 5 سال بعد از بعثت :ازدواج در 9 سالگی و شهادت در 18 سالگی، و کوتاهی عمرایشان با کوتاهی شب­قدر یکی­دیگر ازوجوه شباهتهای لیله قدر وزهرا(س) است.

6-لیلة القدر خیر من الف شهر

اما با وجود کوتاهی، این شب سراسر رحمت، خیر و برکت است و در تمام طول سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمیرسد که گویا از هزار ماه (83 سال و4 ماه ) یعنی بیشتر از طول عمر یک انسان سالم، رحمت و برکت دارد.زهرای اطهر(س) نیز با وجود عمرکوتاه و آکنده از درد و و اندوه خویش ،کوثر است،

«انااعطیناک الکوثر» 19) ای رسول خدا! ما به تو کوثر عطا نمودیم.

کوثر یعنی خیرکثیر، خیرفراوان20) خیربی انتها ،خیر تمام ناشدنی. میدانید که ادامه نسل نبوت(ص) از دامان پاک بتول است.این معنا در نسل پاک پیامبرازفرزندان فاطمه (س) آشکار گشته وبرکت آن تا روزرستاخیزخواهد بود21)پس یکی دیگرازشباهتهای زهرا (س) و شب قدر درعین کوتاهی،خیر و برکت کثیر آنهاست.

7-تنزل الملائکة والروح فیها

در این شب تمام فرشتگان و جبرئیل(فرشته وحی )و روح (اعظم ملائکه) بفرمان خدا نازل میشوند. بعد از ارتحال پیامبراکرم(ص) وحی منقطع نگردید و همچنان تا زمان حیات کوتاه زهرا (س) بعد از پیامبر، جبرئیل بر ایشان نازل میشد و اورا تسلی و دلداری میداد. امام صادق (ع) فرمود: ملائکه از آسمان به پائین میامدند و همانگونه که با مریم عذرا سخن میگفتند با حضرت زهرا (س) نیز گفتگو میکردند.22)و چون فرشتگان گفتند :

واذقالت الملائکه یا مریم ان الله اصطفیک وطهرک واصطفیک علی نسا العالمین 23)

ای مریم! خداوند تو را برگزید و پاکیزه گردانید و برتری بخشید بر زنان جهانیان.ملائکه به حضرت زهرا (س) نیز می­گفتند :

«یافاطمه ان الله اصطفیک وطهرک واصطفیک علی نسا العالمین، یافاطمه اقنتی­لربک و اسجدی مع الراکعین».

 فاطمه زهرا (س) که به اذن خدا قادر بود با ملائکه سخن بگوید شبی ازآنها پرسید آیا برترین زن جهان حضرت مریم (س) دختر عمران نیست ؟ فرشتگان عرض کردند : حضرت مریم سرور زنان زمان خود بود اما خداوند شمارا برترین زنان جهان قرار داده است در همه زمانها و از اول تا آخر جهان 24). صحبت ایشان با فرشتگان چیز بعیدی نیست زیرا وقتی قران کریم به گفتگو ومورد خطاب قرار دادن مریم عذرا توسط فرشتگان اشاره میکند در حالیست که حضرت مریم سیده زنان عالم در عصر خویش است 24) ولی حوراانسیه،فاطمه زهرا(س) سیده زنان عالم در همه عصرها وزمان­هاست. از نظر روایات مسلم است که جبرئیل امین بر حضرت فاطمه (س) نازل می­شد 25) درحالیکه حتی برائمه (ع) نیز نازل نمی­شد، هرچند فرشتگان دیگر به­محضرآنان می­رسیدند.

حضرت امام­خمینی(ره) نزول فرشته وحی را ازبالاترین فضائل آن­حضرت می­شمارد ومی­فرماید: نزول مکرر جبرئیل بر حضرت زهرا(س) در طی 75 روز زندگیش پس از رحلت رسول الله (ص) درباره ائمه (ع) هم وارد نشده است. تناسبی بین روح شخص با جبرئیل لازم است تا جبرئیل نازل شود. این ازبالاترین فضائل آن حضرت وازمختصات ایشان است 26) پس نزول فرشتگان آسمانی درشب مبارک قدرو نزول آنها برزهرای محدثه (س) از شباهت­های دیگر آنان است.

8-باذن ربهم

هم­چنانکه درشب قدر همه چیز به اذن وفرمان خداوند تبارک وتعالی انجام می­گیرد، در خصوص حضرت فاطمه زهرا(س) نیز همه چیز او به اذن و دستور وفرمان خداوند بوده است، از زمان تکوین نطفه اش با آن سیب بهشتی 27) بعد از دستور چهل روز عبادت حضرت رسول(ص) در غار حرا،گفتگو با مادر قبل از تولد، رویدادهای خارق العاده بهنگام تولد ، نحوه تولدش (آمدن زنان بهشتی مریم، ساره،آسیه وخواهر حضرت موسی بن عمران برای کمک به خدیجه (س)،وقتیکه زنان قریش از کمک به او بخاطر ازدواج با پیامبر خودداری کردند)،اسماء مبارکش زندگیش،نحوه ازدواج و عروسی اش، دوست داشتن ودشمنیش،سکوتش، فریاد و خشمش ...همه وهمه برای خدا و به اذن او بوده است.به طوریکه پیامبرمی فرماید :

انها بضعة منی28).فمن آذاها فقدآذانی29).فمن اغضبها فقد اغضبنی30)...

او پاره جگرمن است و یا در جای دیگرمیفرماید:

فاطمه بضعه منی وهی نور عینی و ثمره فوادی وروحی اللتی بین جنبی وهی حوراالانسیه 31).

او پاره تن من است، او نور دوچشم من و جان من است که میان سینه ام قرار دارد و او حوریه ای در قالب انسان است. هرکس اورا بیازارد مرا آزرده است وهرکس اورا خشمگین کند مرا خشمگین کرده است وهرکس مرا خشمگین کند،خدا راخشمگین کرده است و هرکس اورا خشنود کند، مرا خشنود کرده است و هرکس مرا خشنود کند خدا را خشنود کرده است وچون حضرتبه امورالهی و مشیت خداوند راضی است لذا او راراضیه گویند.درزیارتنامه حضرت می­خوانیم

:السلام علیک ایها الراضیه المرضیه. 32) 

درود بر تو ای زنی که به مقدرات الهی راضی هستی و خداوند نیز از تو راضی است. پس تحت اذن و فرمان کامل خداوند بودن ازوجوه دیگر شباهت­های شب قدر و حضرت زهرا(س) است .

                    

12- قران کریم - سوره انعام آیه 96

13- قران کریم - سوره نبا ء آیه 9

14- قران کریم - سوره اللیل آیه 1

15- قران کریم - سوره الضحی آیه 2

16- فاطمه زهرا (س) بهجت قلب مصطفی(ص)- احمد رحمانی همدانی مترجم سیدحسین افتخارزاده سبزواری- جلد1-ص 203 ، فضائل الخمسه من الصحاح السته سید مرتضی حسینی فیروز آبادی جلد 3 ص 156  و مناقب - جلد 3 - ص 357

17- نهج البلاغه خطبه 3 معروف به خطبه شقشقیه

18- زندگانی فاطمه زهرا (س) دکتر سیدجعفرشهیدی

19- قران کریم - سوره کوثر- آیه 1

20- درالمنثور سیوطی واژه کوثر

21- مجمع البیان طبرسی واژه کوثر

22- بحارالانوار علامه محمد باقر مجلسی جلد 14 ص206 روایت 23

23- قران کریم - سوره آل عمران آیه 42

24- بحارالانوار علامه محمدباقرمجلسی جلد14 ص206 روایت 23

25- مسند فاطمه زهرا(س) شیخ عزیزالله عطاردی-ص 281 بنقل از کافی

26- صحیفه نور امام خمینی (ره)- جلد 19- ص 278 سخنرانی 11/12/64

27 - ریاحین الشریعه -ذبیح اله محلاتی جلد 1-ص 21

28- حلیه الاولیاء-ابوالفرج اصفهانی جلد2 ص40 و زهرا بزرگترین بانوی جهان آیت الله العظمی مکارم شیرازی - ص 88

29- کنز العمال علا الدین المتقی الهندی جلد 12 ص 111

30- صحیح بخاری-محمد بن اسماعیل البحاری -کتاب بدا الخلقباب مناقب قرابت رسول الله(ص)

31- ریاحین الشریعه ذبیح الله محلاتی جلد 1-ص 21 وبحارالانوار علامه محمد باقر مجلسی جلد 43 ص16 بنقل از علل الشرایع ابوالجعفرمحمد بن علی بن بابویه القمی الصدوق

32- بحارالانوار علامه محمد باقر مجلسی جلد 100 ص199 روایت 20

نوشته شده در سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳٩٠ساعت ٩:٠٥ ‎ق.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()


 Design By : Pichak