فریبا احمدی اپتومتریست و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

این روزها(٨ مهر) سالگرد تولد این وبلاگ نیز هست.زود که نگذشت از ٨٢ تا ٨٨ یک عمر است ...

چه باید بگویم ؟ من و قلم عمریست که با همیم ! شاید نوشته من و قلم را باید اینجا می نوشتم .توانستید  سری به آن بزنید. ببخشید که  فرصتی نیست ... خوب است که هنوز می نویسم ...

نتایج

با توجه به پژوهش بعمل آمده،  درتوزیع فراوانی علل و انگیزه های حضور در جبهه ، دفاع از اسلام و عشق به حضرت امام (ره) باحدود70% بیشترین انگیزه حضور در جبهه بوده است.رضای خدا،عشق به شهادت الگوگیری از آیات قران،احساس تکلیف،عشق به امام حسین(ع) و الگوگیری از امام شهیدان و شاهدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ، ادامه راه سایر شهدا و همرزمان و عشق به جهاد با بیش از50% دررده های سوم تا هشتم قرار میگیرد.الگوگیری از ائمه اطهار(س) عدالتخواهی،احساس تنفر از ظلم و ستم،انتظار فرج ومهیا نمودن زمینه ظهور امام زمان (عج)، غیرت و دفاع از وطن با 49 تا 5/31 % دیگر علل بوده و انگیزه های دیگر آزادی راه کربلا، حق بودن راه، ضربه به صدام ، عشق به دیدار یار، تسکین و آرامش خانواده شهدا و جانبازان ، آرامش ملت و در نهایت آزادی راه قدس از 19 تا 8/5% آخرین رتبه های علل و انگیزه های حضور شهدا در جبهه بوده است.

نتایج پژوهش نشان میدهد که 8/68% از شهدا نسبت به شخص خاصی سفارش داشته اند که 3/16% به پدرو مادر و خواهر و برادر خود سفارشاتی داشته اند.درخصوص سفارش خاص شهید بیشترین درصدسفارش (1/73%) به اطاعت از حضرت امام (ره)و65% به دفاع از اسلام ، 61% دفاع از انقلاب و 6/56% به ادامه راه سایر شهدا وصیت نموده اند.3/85 % از شهدا در وصایای خود به اموال و دارائی خود اشاره ننموده و فقط 109 نفر( 7/14 % ) به نحوه تقسیم آن و بدهی و طلب خویش اشاره نموده بودندکه اکثریت آنها (103 نفر) خواستار واریز اموال به حساب 100 حضرت امام ، یک نفر به کمیته امداد و پنج نفر پرداخت صدقه را بوده اند .فقط 7/7% از شهدا در باره ادای فرایض قضای خود وصیت نموده اند که 3/2% به ادای نماز قضا و 4/2% به روزه قضا و 4/0 % به هردو اشاره نموده اند.4/53% از شهدا طلب حلیت نموده اند که بیشترین درصد 5/9% از پدر و مادر ، 4/7% از پدر و مادر و خواهر و برادر، 4% فقط از مادر و 2% فقط از پدر بود. در باره انتظار شهدا از دیگران در باره نحوه برخورد با شهادت ایشان بیشترین درصد یعنی1/16% خواستارصبر و 1/15 % خواستار عدم گریه وزاری بوده اند.

7/84 % از شهدا هیچ سفارشی در خصوص مراسم عزاداری خود نداشته و فقط 3/15 % به آن اشاره نموده ا ند.در خصوص نحوه کفن ودفن وتشییع جنازه ومحل دفن نیز 2/80 % هیچ نظری نداشته و فقط  8/19 % به آن اشاره کرده اند.در خصوص دید و نگرش شهید به مقوله شهادت 52% هیچ پیامی نداشته و از مجموع 6/46% که در این باره سفارش داشته اند ، اکثریت آنها (8/30% )  عاشق شهادت بوده 3/9 % به استقبال آن رفته و کمترین درصدیعنی 3/0% با لفظ «گریزی نیست» از آن یاد نموده اند. سوالات مربوط به مشخصات دموگرافیک شهدا در اختیار محقق قرار نگرفت.

بحث

درخصوص علل و انگیزه های اصلی حضور، باتوجه به اسلامی بودن انقلاب و ارزشها و آرمانهای والائی که توانست انقلاب اسلامی را دراوج ناباوری قدرتهای بزرگ به پیروزی برساند طبیعیست که انگیزه دفاع از اسلام بتواند رتبه اول علت و انگیزه حضور رزمندگان (که بعدها شهید گردیدند) درجبهه ها را بخود اختصاص دهدو این مساله بقدری واضح است که نیاز به بحث زیادی را ایجاب نمیکند.رهبر بزرگ انقلاب حضرت امام راحل در بحث دفاع از اسلام می فرماید:

دفاع از اسلام و کشور اسلامی امریست که در مواقع خطر ، تکلیف شرعی ، الهی و ملی است و بر تمام قشرها و گروهها واجب است. ( سخنرانی 1/12/58)

ایشان دفاع از اسلام را وظیفه همگانی دانسته و درخصوص وجوب آن میفرمایند : امروز جنگ بین اسلام وکفراست و برهمه مسلمین واجب است که از اسلام دفاع کنند. (سخنرانی 5/9/57)

و با تاکید برآن بعنوان یک امر عمومی میفرمایند: همه باید توجه داشته باشند که ما وظیفه داریم که این اسلامی که الان بما رسیده حفظش کنیم تا آن فرد آخری که خدای ناخواسته کشته میشود موظف است برای حفظ اسلام، برای دفاع از ملت و کیان اسلامی تا آن آخرزن و مرد، بچه و بزرگ مکلفند که دفاع کنند. مسئله دفاع یک امر عمومی است برای همه.(سخنرانی 27/5/60) 

ایشان با تاکید بر مسئله دفاع بعنوان فریضه میفرمایند: ازامور مهمه ای که برهمه ما واجب است دفاع از اسلام و دفاع از جمهوری اسلامیست و این یک فریضه ای است برهمه ما ، از اهم فرایض است.حفظ اسلام، از حفظ احکام اسلام بالاتر است.اساس اسلام اول است، دنبال او اساس احکام اسلام است.(سخنرانی 28/4/65)

و با اشاره به اینکه دفاع از اسلام مستلزم رنجهاست میفرمایند: پیغمبر بزرگ اسلام (ص) با آن زحمات و رنجهای طاقت فرسا در راه هدف از جهاد با ستمکاران تا آخر عمر دست نکشید.

امیرالمومنین (ع) عمرخود را در پیکار با ستمگران که خود را مسلمان معرفی میکردند،بسر برد. دفاع از حق و اسلام از بزرگترین عبادات است. (سخنرانی 22/5/57) 

مساله شاخص دیگر درنتایج پژوهش، نقش عظیم رهبری وعشق به حضرت امام خمینی(ره) است که درسطور وصایا موج میزند. رهبری داهیانه و بی بدیل روح بزرگ خدا، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) جزو دلایل اصلی و از انگیزه های شاخص حضور شهدا درجبهه های ایثاروشهادت است .آنهابا لبیک به فرمان او و پیروی از اوامر ایشان، پا برخواسته های خود گذاشته و از آمال و آرزوهای خود که برای هرجوان در آن سنین در ادامه تحصیل و تشکیل خانواده و یافتن شغل و موقعیت مناسب خلاصه میشود ،گذشته و با شور وشوق درجبهه های حق علیه باطل حاضر شدند. بسیاری از ملتها و امتها ، علیرغم شجاعت و شهامت و داشتن اخلاص واعتقادات قوی ،بعلت نبود رهبری آگاه و فرزانه، عملا زحماتشان ابتر وبی پاسخ  میماند.

به تحقیق، بیشتر متفکران و فیلسوفان سیاسی و اجتماعی به اتفاق بر این حقیقت معترفند که عامل شخصیت و اتوریته زمامداران ( اقتدار) در یک جامعه سیاسی نقش فوق العاده مهمی در سیر تکامل و تغییرات اجتماعی داشته و برای حرکت درآمدن مردم و بروز انگیزه دفاع و ایثارگری و جانفشانی در آنها بسیار پراهمیت و تعیین کننده است.اهمیت این تاثیر تا جایی است که میتران نفوذ عامل شخصیت و زمامداری صالح را در یک جامعه اسلامی بعنوان یکی از اصول مهم و زمینه ساز تقویت و توسعه بنیاد دفاعی و رزمی بشمار آوریم.

تجلی خصوصیات وخصلتهایی نظیر ظلم ستیزی و عدالت پروری، ‌سادگی و دوری از تشریفات و تجملات، احساس همدردی و نزدیکی با محرومان جامعه ، درگیری با دردها و مشکلات رزمندگان و ایثارگران ، اقتدار و قاطعیت در مسائل دفاعی و نظامی ،اخلاق معنوی، مقبولیت اجتماعی، شناخت قوانین و احکام دینی و شناخت کافی از روحیات نسل جوان در شخصیت رهبری و زمامداران جامعه،‌ شخصیت پر نفوذی به آنها می بخشدو آمادگی دفاعی پیکره  اجتماع را به لحاظ انگیزه های فکری و روحی برای دفاع از ارکان نظام و جامعه سیاسی بمراتب افزایش میدهد.بطوریکه با اولین اعلام آماده باش و بسیج عمومی، مردم آمادگی انبوه و گسترده خود را بسرعت و یکپارچه اعلام میدارند. بررسی و مطالعه این واقعیت را نشان میدهد که ثبات و قوام جامعه سیاسی با وجود زمامداران شایسته وعادل حاصل میگردد

عامل شخصیت پرنفوذ یکی از منابع بزرگ قدرت نظامی و اعمال آن در داخل و خارج جامعه سیاسی و قدرت تشویقی و تنبیهی را بطور اصولی و کارساز به جریان می اندازد و این ابزارهای اعمال قدرت بهره برداری می نماید. شواهد فراوان تاریخی حاکی است که عینیت یافتن شخصیت پرنفوذ و مقتدر مردمی در یک جامعه، در افزایش بنیه دفاعی و قدرت نظامی و تحرک و کارایی سربازان و جنگاوران عامل تعیین کننده ای بشمار رفته و پیروزیهای  بزرگ نظامی و یا دفاع و حفظ کشور از خطر سقوط و تجزیه معمولا از آن جامعه ایست که رهبری مقتدر مصمم و پرنفوذ داشته و توانسته است از این منبع زمینه ساز قدرت سیاسی و اجتماعی در راستای ابعاد دفاعی و نظامی بهره برداری نماید.

نوشته شده در سه‌شنبه ٧ مهر ۱۳۸۸ساعت ۱:۳٧ ‎ق.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()


 Design By : Pichak