فریبا احمدی اپتومتریست و مدرس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مرد مهتاب

 

من مردی را می شناسم

 

که از آسمان آمده بود

 

و دردریای مهربان چشمهایش ،

 

صد ستاره برق می زد.

 

و عطریاسها و نرگسها در کلامش جاری بود .

 

او به مهربانی نسیم بود با ما

 

پیشترها بچه که بودم ،

 

 عکس او را در ماه می جستند

 

اما من درپیشانی بلند او ،

 

صد آفتاب می دیدم

 

سایه بان بلند دستهایش،  رنگین کمان عشق بود

 

 که بر ما می بارید.

 

و در عقیق انگشترش می شد حقیقت را تماشا کرد

 

جماران بی جان را جسم و جان بخشیده بود

 

 تا جام جهان بین شود

 

کوثر طنین صدایش بوی بنفشه های بهاری را می داد

 

همیشه پایان دعاهایمان ، پیوند نرگس او بود

 

به آخرین نرگس زاده موعود

 

و برای همین است که من ،

 

 هنوز هم باور نمی کنم که او رفته باشد .

 

 

 

 اردبیل - فریبا احمدی

 

              1/5/80

 

 

نوشته شده در یکشنبه ۱٤ بهمن ۱۳۸٦ساعت ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()

بیان مسئله ( بررسی علل و انگیزه شهدا ...)

 

 امروز شهدا درکوی و برزن این کشور مظهر «توانایی و دانایی»اند. شهید انسان والایی است که هنگام تصمیم گیری برخوردار از تحلیل وبصیرت است و عملش مبتنی برعرفان و ولایت.چنین شهیدی است که راست قامت است و جاودانه در تاریخ می ماند.زمان همه چیزرا کهنه میکند اما خون شهید و نامش را هرگز, زیرا که شهید قلب تاریخ است وهمچنانکه قلب به همه اندامهای بدن خون وحیات میرساند، شهید نیز در کالبدهای مرده انسانهای بیروح و افسرده غیرت , حماسه , نشاط و زندگی میدمد.

 

تجلیل عمیق و هدفمند از شهدا از سویی پیام این ذخایر گرانبها را در معرض دید همگان قرار داده وازسویی به ملت و نسل کنونی نوعی حیات مکتبی , ایدئولوژیک و پایدار میدهدوحماسه استقامت وبیداری را در گوش جان آنها زمزمه میکند.یادمان شهدا بعنوان انسانهایی بزرگ و سرافراز , جریان شایسته سالاری و لزوم حفاظت از شجره طیبه انقلاب واصول وارزشهای آنرا به منصه ظهور میرساند.

 

یادمان شهدا، انسانهایی را به تصویر میکشد که ضمن برخورداری از زهد و ایثارو شجاعت از اندیشه و معرفت دینی برخوردار بودند.یادمان شهدا ذهن فرصت طلبان , متجاوزان و نامحرمان را به این نقطه متوجه میسازد که در صورت تجاوز به اقتدار و حاکمیت ملی , این ملت با آموزه های تاریخی و سیاسی و با استعانت از نام و یاد شهدای نهضت عاشورا هرگز از پای نخواهد نشست و اینجاست که مشخص میشود تجلیل عاشقانه از شهدا اگر با تدبیر و معرفت همراه گردد, بزرگترین عرصه شکوفایی اقتدار ملی و امنیت داخلی است و همواره حتی ابهت یاد و خاطره شهدا, اردوگاه دشمن را به لرزه می افکند.1)

 

وصیت خالصانه ترین کلام و سفارشی است که لحظاتی قبل از مرگ خونین برزبان و قلم یک مجاهد جاری می شود.وصیت، موضع انسان را در ماجراهای مختلف هویدا میسازد. دروصیت، انسان خود سخنگوی خویش است و وصیت مبتنی بر بینش فرد است.

 

وصیت عهدی است که مجدد بین فرد وخداوند عالم بشمار میرود.وصیت انسان را معرفی میکند که کیست و مقصدش چیست و در واقع تفسیری است از هویت ملی وفرهنگی.

 

ورزمندگان ما با اقتدا به مساله 2700 رساله عملیه مرجعیت و فرماندهی کل جبهه های عملیاتی در خصوص چگونگی تدوین وصیت نامه , با جهدی کامل در تمام دوران دفاع مقدس به آن جامه عمل پوشاندند.اگر وصیت دیگران مربوط به اموال وسهم وراث میت از ما ترک است، آنچه که در این وصایا به چشم میخورد تأکید بر چگونگی حراست و حفاظت از داراییها و ثروتهای معنوی و ابراز نیات و آرمانهای آنان بوده است.این مواریث مکتوب, دست نوشته های معمولی نیست, بلکه اصل و اساس مجاهدت آنان است.جنگجوی اسلام بی ابهام میجنگد. او میداند که هرجا قرآن از هجرت, جهاد وقتال سخن به میان آورده بر قید فی سبیل ا تأکید نموده است, نه بخاطر خلق وخوی استکباری و کشورگشایی.

 

«ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفاً کانهم بنیان مرصوص» (سوره صف /4) 2) بدرستیکه خداوند دوست میدارد کسانی را که در راه او پیکار میکنند همانند صفیکه دارای بنیان بسیارمحکم و (آهنین) است و به دلیل این آگاهی و معرفت است که وصیتنامه ها قیمتی ترین کوثر زلالند که میتوانند تشنگان جویای حقیقت را سیراب کنند و اینجاست که رزمنده جبهه حق موظف است تا با برجای گذاردن وصیتنامه های جنگی, بصورت شفاف و با صدایی رسا , انگیزه و مقصودش رابه همگان اعلام نماید و برای همین است که رزمنده ما بر قرائت زیارت عاشورا و دعای توسل و کمیل تأکید دارد و پیشانیش را با پارچه هایی مزین به اسماءا  می بندد، زیرا که او قصد داردپاک بجنگد.

 

واینگونه بود که هرکجا میرفتی و از هرخاکریزو سنگر که عبور میکردی، رزمنده ای را میدیدی که درحال ثبت وضبط آخرین دغدغه های خود بر روی کاغذهای مخصوص وصیتنامه است...

 

و چه شنیدنی است وچه خواندنی است سفارشها ,وصایا , وعده ها وهشدارهایی که صاحب آن فقط دمی با مرگ فاصله داشته است وچه بسا شهیدان و رزمندگانی که اگر بخوبی وسایل و کوله پشتی های آنها را بکاوی, به ازای هر«چند ماه » و یا «هرعملیات » و مأموریتی، وصیتنامه ای جداگانه بیابی و به این دلیل است که به رغم اطلاع از عدد 200 هزار شهید, از چند میلیون وصیتنامه در زندگی رزمندگان ایرانی سخن میگوییم.

 

جالب است که بدانید حتی رزمندگان انتفاضه فلسطین و حزب ا لبنان نیز با تأسی بررزمندگان جبهه حق قبل ازعملیات استشهادی اصرار دارند که در آخرین ساعات باقیمانده به عملیات  شهادت طلبانه نیات و مقصود خود را مکتوب نمایند و حتی پس از ثبت وصیت آنرا در جلسه دوستانه ای قرائت و از مراسم فیلمبرداری نموده , ساعتی بعد از عملیات آنرا در اینترنت به اقصی نقاط عالم منعکس میکنند3)

 

شهدا به یک مفهوم به حزب الله تعلق دارند.تعداد قلیلی ازشهدا به احزاب وگروههای خاصی(درداخل نظام) تعلق داشته اند ولی حتی درمورد آنها نیز محصورکردنشان به فضای کوچک حزبها وگروههای سیاسی ظالمانه بنظر میرسد.زیرا شهید بزرگتر از زمان و مکان است، شهید انسانی است که روحش به آن درجه از خودآگاهی و یقین رسیده است که جسمش حتی در حصار تنگ کوچه و خیابان روستا یا شهر خویش دراین دنیای خاکی نمیگنجد، تعدادی از شهدا به آن مرتبه از عرفان و انقطاع عن ماسوی الله «و تبتل الیه تبتیلا »(سوره مزمل/ 8) 4)رسیده بودند که دعا کرده اند هرگز پیکرشان یافت نشده و حتی وجبی از خاک این دنیا را اشغال نکنند!  بسیاری از جاویدالاثرها جزء ایندسته از شیفتگان هستند و چقدرتلخ است این شهدائی که از ملک و ملکوت گذشته وحتی تاب تحمل پیکر نحیف خود را ندارند وارد بازیهای سیاسی قدرت چپ و راست شوند.

 

شهید و شاهد قابل در بند شدن دراساسنامه ، مرامنامه و اصول و تشکیلات حزبها و دستجات سیاسی (هرچند مومن و مذهبی) نیست .شهدا به حزب الله تعلق دارند 5) حزب اللهی که غالب و پیروز است « فان حزب الله هم الغالبون » (مائده /56 ) 6) یا به شهادت میرسد که اوج آرمان و نهایت خواسته اوست و یا به پیروزی « نصرمن الله وفتح قریب » (سوره صف/13) 7) واین اوج رستگاری است که «الا ان حزب الله هم المفلحون» ( مجادله/22) 8)

 

 با توجه به دین عظیمی که شهدا به گردن جامعه دارند و همه انسانهای آزادمنش وبزرگوار (حتی صرف نظر ازعقیده ومرام ومسلک) خود رامدیون آنان احساس میکنند، شاید بعد از سالها عبور از دوران جهاد و شهادت یکی از مهمترین کارها , ایجاد ارتباط مستقیم نسل فعلی با مستندات مکتوب و وصایای آن عزیزان باشد که جزء باارزشترین , مقدسترین و صادقترین سندهای انقلاب اسلامیست و احساس عشق و محبت و تأثر و افتخار نسبت به شهدا در صورت نشناختن واقعی عقاید و اهداف وانگیزه های آنها , هرچند مفید است ولی ناکافی بنظر میرسد.لذا این تحقیق با استفاده مستقیم از وصایای شهدا  انجام پذیرفت.

 

نوشته شده در یکشنبه ٧ بهمن ۱۳۸٦ساعت ٤:٠٩ ‎ب.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()

The Abstract

This research is a descriptive content Analysis study about the participation of martyrs in jihad, martyr-liking and presence at the eight-year Holy Defense which is done on the basis of the wills of martyrs in Ardabil Province in five years.

            The aims of this study was to deepen the jihad and martyrdom thoughts, explain the rich culture of holy war, venerate the remembrance of martyrs and clarify their major motivations, and expand the spirit of martyrdom-liking and knighthood by introducing martyrs’ thoughts and high-minded aspiration, and struggling to popularize those merits to the present and future generations. The strategic and special situation of Islamic Republic in the region, required us of fully readiness to confront with enemies’ threats at any time, and by understanding this issue, great martyrs achieved the self-awareness and cognizance so that they sacrificed anything to attend the war and did their national and religious duty, in spite of having the aspiration of youthfulness. Therefore, if the reasons and motivations which could revolutionize them were clear, today’s generation would find a role model. Otherwise, continuing their path was perhaps impossible and every individual would vindicate them and the commemoration of the martyrs without study efforts would merely result to have some poetry and motto, albeit holy passion. Merely love and honor without recognizing the real beliefs and aims, though useful, are not sufficient. Martyrdom and being killed for beliefs, religion, and homeland has existed in all societies and cultures with variety of forms, and martyrdom-liking as a beginning for being sacrificed voluntarily and consciously with spiritual incentives for fulfilling high values, emerges at the history of various religions and cultures (Jewish, Christianity, western chivalry, Japanese Culture, Shintonism, and the history of the current Japan and ancient Iran of pre-Islam).

            In studying the analysis of martyrs’ wills, Arabnejad declared that the most significant incentives of attending the war were edict of supreme leader and Islam. And in the analysis of Torbat Heydariye’s Martyrs’ wills, khoshtinat declared that the last words of martyrs were recommending to obey the leader, to do what Quran says, and to make efforts for fulfilling the holy aims of Islamic System and to save the merits and accomplishments of revolution, and wishes peace and solution to the leader of the revolution, which indicates the high value of leader and Imam Khomeini’s personality among martyrs. Today, many years after those eras, the direct contact of the current generation with the epistle wills of those honorable men which are of the most valuable, sincere and holiest documents of Islamic Revolutionary seems to be more crucial than ever. In this survey, all of the province’s existed will of Holy Defense’s martyrs (774 ones) were handed to the researchers by Foundation of Martyrs and Veterans Affairs. In order not to ignore anything, in spite of all the hardship, the researcher studied all the wills and evaluated them by questionnaire. After studying and posing questions from the wills and entering data to the main table, the data was analyzed by SPSS.

            In the frequency distribution, defending Islam and passion for Imam Khomeini (70%) allocated the highest incentive to attend the war. Consent of Lord, passion for martyrdom, modeling Quran verses, obligation, passion for Imam Hussein (peace be upon him), following other martyrs, and passion for jihad gaining 50% of all, stood on the third to eighth level. Modeling justice-seeking Holy Imams, hatred of oppression, waiting for Imam Mahdi’s emergence, zeal of homeland, and defending it, containing 31% to 49%, were some of the other reasons. Opening the route to Karbala, legitimacy of act, fighting Saddam, passion for visiting Lord, relief of Martyrs’ family, and relief of nation, and freeing Qods, ranged from 5% to 19% which stood at the end levels of incentives.        The 68.8% of martyrs had willed about a specific person mainly to the family (76.3%), and (3%) to their co-fighters. Their emphasized recommendation was the same as their presence at war, which included obedience to Imam, defending Islam, defending the Revolution, and continuing other martyr’s path and at the lower levels, they were safeguarding the Islamic covering, and not to compromising with enemy. Approximately, half of the martyrs (53.4%) had prayed for blessing, which most of them (9.5%) were from their mothers and fathers and 4% was only from mother. The majority of martyrs (85.3%) had not willed about their properties, 80.2% about their funeral ceremonies, and 84.7% about their mourning ceremonies. 45.7% of martyrs had not willed about treating with people regarding their martyrdom, and most of recommendations were about patience (16.1%) and not to mourn (13.2%). 30.8% adored martyrdom, and only %3 of martyrs have mentioned “There in no way”.

The results show that personal and non-divine incentives did not interfere in the presence of martyrs at war, and they participated at war because of divine and Islamic incentives, passion for Imam, jihad, martyrdom and adherence to Quran and Holy Imams (peace be upon them). Fighting Saddam, comfort, and martyrs’ family living at peace, which represent a sense of seeking revenge for their relieves were at the lower range of incentives. At present, the best and most influent way to glorify martyrs is to recognize and glorify the affluent culture of jihad and martyrdom, to introduce to the next generations, so that the flag of the martyr would be flourishing forever.

 Keywords: martyr, martyrdom and martyrdom-liking, jihad, will, eight-year Holy Defense, motivation

نوشته شده در سه‌شنبه ٢ بهمن ۱۳۸٦ساعت ۸:٠٧ ‎ق.ظ توسط فریبا احمدی نظرات ()


 Design By : Pichak